lördag 9 augusti 2014

Sommaren

Under sommaren har jag sysslat med lite olika projekt. Det första jag gjorde var att borsta och slipa rent den långa stegen som sitter fastskruvad vid ena kortsidan på stora huset. Sedan målades den med 2-3 lager rostskyddsfärg, samma nyans som takstegen fick. Tanken är att den stående stegen skall ha samma kulör som fasaden men jag vet inte hur bra det funkar att måla med slamfärg på järn.
Målning av ladan har påbörjats. Använder Falu ljusröd med tillsatt linolja eftersom det i princip inte går att få tag på den ljusröda utan linolja. Har även börjat bryta bort panelen på ladan men tyvärr är timret i ganska dåligt skick. I höst skall i alla fall timmermännen komma och byta ut stockar och de kommer även lägga om och laga taket.
Såhär såg stegen ut innan målning
Här är den efter målning med rostskyddsfärg 
Det som har upptagit den mesta tiden i sommar är murningen av grunden. Under våren har den mesta av den gamla betongen och cementen slagits bort. Marknivån runt byggnaden har sänkts (med spade, tog en himla tid!). Sedan har fogarna och stenarna borstats rena och där det har saknats stenar har jag passat in nya stenar. Har även använt mig av gamla trasiga tegelpannor som jag slagit till små skärvor som jag sedan stoppar in för att fylla ut där det varit för stora hålrum mellan stenarna. Då går det att bygga upp lite bredare fogar utan att kalkbruket börjar tappa formen och så sparar man även in på bruk. Det bruk som används är Målarkalks hydrauliska Jurakalkbruk Kh 100/400 0-3 mm. Det funkar mycket bra men de fogar som hade gjorts senast (strax innan det blev 35 grader varmt) sprack delvis sönder, så den biten fick jag göra om.
Istället för tegelrör i grunden har det murats in luckventiler i gjutjärn. Det blir så mycket snyggare! Det blir också svårt för råttorna att ta sig in under huset.
Här följer några bilder på baksidan. För att se hur det såg ut innan kan man gå till något av de äldre inläggen.
Grunden på baksidan är här nästan helt klar i alla fall.
Det är bara en liten bit kvar vid hörnet.
Några av fogarna som redan är gjorda skall dock fyllas ut med lite mer bruk.


Pågående arbete. De små stenarna kommer från åkern där några stora stenbumlingar sprängdes tidigare i somras. Tegelskärvorna är från tegelpannor som redan var trasiga, som jag då har slagit sönder i mindre delar. Tegelbitarna är intryckta ganska långt så att de inte skall synas sedan när grunden fogas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar