söndag 16 november 2014

Renovering av ladan påbörjad

I somras passade jag på att bland annat måla dörrarna och en del av väggarna på ladan, även fast taket inte är omlagt eller stockarna utbytta (se inlägget nedan).
Innan jag började måla så rev jag bort den mesta av panelen. Framsidan var delvis panelad innan och även hela kortsidan mot vägen hade en panel. Tyvärr var skicket på stockarna mycket sämre än vad jag hade räknat med, så det kommer troligtvis bli en panel på de dåliga delarna i alla fall. Stockarna som ligger mellan de stora portarna är helt lösa. De bara verkar ha blivit avsågade när de gjort öppningarna för portarna, så detta måste timmermännen titta på när de kommer.

Innan målning. Algpåväxt och nästan all färg bortnött.

Efter ordentlig borstning med stålborste (även in emellan brädorna), maskinslipning x 2, lagning av öppning, "shellackning" av kvistar och rostskyddsfärg på järndetaljer (dock i två olika nyanser). En av brädorna i porten närmast gick av när den blev borstad, därför är det en öppning där på den här bilden.

Portar efter första strykningen. Enligt Länsstyrelsens plan skulle antingen tjära med eventuellt svart pigment användas eller en linoljelasyr. Jag valde lasyren eftersom det troligtvis var någon form av lasyr som de var behandlade med innan. När dörrarna slipades så luktade det dock tjära så troligtvis var det ändå detta som hade använts men då hade jag redan köpt färg så då fick det bli den i alla fall. Egentligen skall det ju inte gå att måla över tjära med något annat än just det men här verkar det ändå ha funkat. Kanske är det för att det var så himla länge sedan de blev målade. Även järndetaljerna målades med lasyr.
Receptet på linoljelasyren som användes:
1/3 rå linolja
1/3 balsamterpentin
1/3 svart linoljefärg (Ottossons bensvarta)

Andra strykningen. Utomhus blir linoljefärg matt efter ett tag så tanken är att de blanka partierna skall bli lika matta som de övriga. Bilden är tagen precis efter andra strykningen och nu är portarna mycket mattare. Om det däremot fortfarande är flammigt i sommar så skall de då målas en gång till så att portarna blir jämnblanka. Timret är målat med Falu ljusröd. Jag har dock lämnat de stockar som skall bytas ut eller få panel på sig.
En rolig grej som jag hittade på kortsidan när panelen togs bort. Det verkar vara någon som har ristat ett mönster i stocken... Det är placerat precis mitt under den före detta öppningen på kortsidan. I det som finns kvar av det gamla stallet finns det också olika inristningar i stockarna. Vissa verkar vara bomärken, ett av dem återkommer också på stora bostadshuset och på ladan, och andra inristningar verkar vara namn (hästnamn?) och årtal. Det här på kortsidan av ladan vet jag dock inte riktigt vad det kan betyda. Om öppningen nu har varit en ingång så kanske det har varit för att hålla borta något form av väsen kanske? Kanske föreställer det då flera kryss bredvid varandra?

Efter målning med Falu ljus (jfr inlägget nedan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar