lördag 18 december 2021

Fortsättning del II


Det blev knappast bättre än hur det såg ut innan 80-talet men bra mycket bättre än 80-talskostymen. Vindskidorna behöver åtgärdas så de blir mindre framträdande.




Fönsteromfattningen till det här lilla fönstret hittade jag på vinden. Det är tillverkat i trä av olika dimensioner och ihopfäst med träpluggar. Först visste jag inte riktigt vad den här ramen var för något. 80-talsfodren såg rätt annorlunda ut och hade inte alls samma mått, så det var långsökt att den skulle ha hört till fönstren.
Originalfodret hamnade runt detta fönster och de andra har fått nytillverkade liknande foder, vilket kan ses nedan.






På 80-talet satte man panel över det här lilla fönstret. Nu har det fått komma fram igen. Som tur var fanns alla fyra bågarna bevarade uppe på vinden. Alla bågarna hade en trasig ruta var. Jag köpte begagnat munblåst glas av en glasmästare som också fick skära till rutorna. Bågarna är av en gammal modell där glaset sitter i en träskåra. Egentligen används inte kitt till denna typ av båge men jag har ändå fyllt ut med kitt runtom  då jag ville täta lite extra, både på insidan och utsidan. 

På 80-talsversionen fanns det en låda (ungefär som en knutlåda) på mitten av baksidan. Under panelen kom den här vackra följaren fram. Förmodligen är den tillkommen på, gissningsvis, 1930-talet då sockensnickaren Klinga verkar ha genomfört en del renoveringar. Klinga ägde gården från tidigt 1920-tal till slutet av 50-talet. Följaren kommer troligtvis från ett loggolv och är fäst med bultar genom ytter- och innervägg. Någon gång verkar det ha brunnit i huset och innerväggen har då blivit skadad, följarens syfte är att hålla samman väggarna. 

Fönsteromfattning helt i trä. Det krävs mycket att få till dem då väggarna är så ojämna. Inget foder blev det andra likt. (Ja, jag ska tvätta rutorna från färg och olja när allt börjar bli klart).




Panel i varierande bredd. Endast grundmålad än så länge. Jag har valt att sätta klippspik på locklister och fönsteromfattningar. Tyvärr hade jag inte tillräckligt många för att det skulle räcka till allt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar