fredag 15 juni 2012

Hallen på övervåningens förvandling


Såhär såg hallen på övervåningen ut när vi först såg huset. Taket är troligtvis original, men tapeter, golv och räcke är från tidigt 1970-tal. Snickerierna likaså, även fast de är utförda i äldre stil. Dörren intill salen verkar inte heller vara original, även fast det ser så ut. När vi rev panel, tapet och träskivor i salen såg vi att det tidigare verkar ha suttit en dubbeldörr där.
Tapeten i hallen var uppsatt på en masonitskiva på de väggar som gränsar till ena långsidan och ena kortsidan, på de övriga sidorna var det en tjockare och mjukare skiva som var uppsatt på väggen. Jag rev bort lite av masonitskivan och upptäckte att det fanns en fasspontpanel under den. Troligtvis är den inte original, den är nog från tidigt 1900-tal. Bakom den finns inget, förutom timmerväggen då, så det blir nog så att vi sparar panelen, så blir det som en årsring för huset.


Jag blev sedan nyfiken på golvet. När jag lyfte lite på plastmattan, i en skarv, såg jag till min stora besvikelse att det bara fanns en spånskiva under. Det gjorde att jag trodde att det inte kunde finnas något intressant under denna, men jag hade fel. Jag började med att karva ett litet hål i den tjocka spånskivan. Efter mycket arbete kunde jag tillslut få upp ett större hål i den, så att jag kunde få in en kofot under och därmed få bort en lite större bit av skivan. Efter ett tag var nästan en hel spånskiva borta.
Plastmatta och spånskriva borta. Kvar är originalgolvet från 1800-talet. Det finns en del färgfläckar på det men dessa verkar gå att skrapa bort. Det funkar att skrapa försiktigt på golvet, det tar inte skada eftersom det är så hårt. Vid trappan är golvet skarvat med nya brädor, eftersom det tidigare har varit en annan trappa som kanske har gått upp på annat sätt än vad 1970-talstrappan gör. På väggen ovanför trappan hittade jag en dörr bakom tapet och skiva, en lönndörr. Mer om detta och fler bilder kommer senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar