torsdag 13 september 2012

Mer rivning av ytterpanel

Baksidan med fassponten som fanns bakom tilläggsisoleringen. Precis som jag misstänkte har det funnits fem fönster på nedervåningen. Bakom de igenslagna fönstren finns de gamla fönsterkarmarna kvar :) Ska se om de går att använda. Under fönstret till vänster (där det är lagat med nyare brädor) visade sig att det var ett stor hål i timmret. Det är vanligt med skador under gamla fönster eftersom det lätt kan rinna ner vatten där. Dessa skador är dock inte speciellt allvarliga.

 


På kortsidan dök det plötsligt upp en pärlspontpanel under locklistpanel och tilläggsisolering. Frågan är om det är denna panel som är från 1930-talet, eller om den kanske är äldre. Spinkarna ser något äldre ut än de till fassponten. Alltså på det här huset har det suttit minst tre olika paneler och från allra första början hade huset inte någon panel över huvud taget. Troligtvis har det från början varit meningen att det ska vara panelat, men när man bygger ett nytt timmerhus kan det ibland stå utan panel några år och för att då skydda huset målar man timmerstockarna.
På den här kortsidan har det suttit tre fönster längst ner, till skillnad från andra kortsidan där det bara har varit två (på varsin sida). Uppe i sovrummet har det suttit två fönster på var sida om det nyare. Varje kattvind har haft ett litet trekantigt fönster. Ett av dessa amå fönster satt faktiskt kvar bakom extra glasull. Det matchar de små fönstren på långsidorna.

 



Baksidan igen. Som sagt var det ett stort hål under ena fönstret. Det som syns bakom är några plankor som är spinkade på väggen på insidan. Under de tre fönstren som är längst bort sitter det nyare timmerstockar och dessa är inte ett dugg rötskadade. Däremot är några av dem brandskadade... men troligtvis var de tillräckligt bra för att använda.

 
Dubbelfasspont i olika bredder.

 


Pärlspont på ena kortsidan. Alla har samma bredd, ca 120 mm.
 


Ja, så här såg det ut på framsidan när jag tog bort de brädor som var fastspikade mitt på väggen. Brädorna var relativt tunna och bakom satt det en hel del glasull. På vissa ställen ser man lite av panelen som sitter på insidan i köket. Det som ska göras här att fylla i med lindrev istället och sedan spika en planka på detta.

 


Jag ritade den här bilden lite snabbt och slarvigt. Det är i så här jag hade tänkt att huset ska se ut när det blir klart. Jag är fortfarande osäker på vad jag ska ha för räcken till verandan men som tur är behöver man inte bestämma sig för det riktigt än. Jag har inte tänkt mig att ha stuprör, utan en fotränna, ungefär som det ser ut idag. På taket ska det ligga enkupigt och handslaget tegel. Ett tag funderade jag på att låta göra ett falsat plåttak men som tur var kom jag underfund med att det inte var den bästa idén. Självklart ska det vara tegeltak eftersom huset ligger i ett område där det har funnits väldigt många tegelbruk, så då är det ganska naturligt att gå på den linjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar